Deutsch
Albanian
Arabic
Armenian
Azerbaijani
Belarusian
Bengali
Bosnian
Catalan
Czech
Danish
Deutsch
Dutch
English
Estonian
Finnish
Français
Greek
Haitian Creole
Hebrew
Hindi
Hungarian
Icelandic
Indonesian
Irish
Italian
Japanese
Korean
Latvian
Lithuanian
Macedonian
Mongolian
Norwegian
Persian
Polish
Portuguese
Romanian
Russian
Serbian
Slovak
Slovenian
Spanish
Swahili
Swedish
Turkish
Ukrainian
Vietnamese
Български
中文(简体)
中文(繁體)
Przeglad Lekarski 2012

[The effect of tobacco smoking on clinical effectiveness of immunomodulatory treatment in multiple sclerosis patients].

Nur registrierte Benutzer können Artikel übersetzen
Einloggen Anmelden
Der Link wird in der Zwischenablage gespeichert
Łukasz Jernas
Tomasz Piorunek
Elzbieta Tokarz
Halina Wygladalska-Jernas
Wojciech Kozubski
Sławomir Michalak

Schlüsselwörter

Abstrakt

Environmental causes and genetic factors play important role in causation of multiple sclerosis (MS). Tobacco smoking is recognized as a risk factor of the most common inflammatory demyelinating disorder of central nervous system. Experimental studies showed inhibitory effect of tobacco smoke compounds on interferon production. The aim of this study was the evaluation of tobacco smoking on clinical effectiveness of immunomodulatory treatment of multiple sclerosis. Material and methods. The study included 79 multiple sclerosis patients treated with interferon beta for at least two years. MS was diagnosed basing on Mc Donald criteria. The study group included patients participating in reimbursed immunomodulatory treatment of MS. Disease duration, clinimetric evaluation based on EDSS, relapses rate before and during disease modifying therapy (DMT) were analyzed. Results. Current smokers constituted 19% of MS patients undergoing DMT with interferon beta. No differences in disease duration (3, 2 - 4 and 3, 2 - 4 years; median, interquartile range), EDSS score (1; 0,0 - 1,5 and 1; 0,0 -1,75) and relapse rate before DMT initiation (3; 2,0 - 3,5 and 3, 2,0- 4,0) respectively between smokers and non-smokers were found. Interferon beta treatment caused reduction in relapse rate both in non-smokers (before treatment: 2; 2-3, during DMT: 0; 0-0, median; interquartile range, P<0.0001), and smokers (before treatment : 2; 2-4, during DMT: 0; 0 - 0, P = 0.0001). In non-smoking MS patients the relapse rate during MDT correlated with disease duration (Kendall tau = 0.220; P=0.0270), but such a relationship was not observed in smokers with MS. In multiple regression analysis, in the model including the effect of disease duration, baseline EDSS score and smoking status on relapse rate during DMT tobacco smoking was found as the significant (p=0.0012) and independent factor (B = 0.4597).

Treten Sie unserer
Facebook-Seite bei

Die vollständigste Datenbank für Heilkräuter, die von der Wissenschaft unterstützt wird

  • Arbeitet in 55 Sprachen
  • Von der Wissenschaft unterstützte Kräuterkuren
  • Kräutererkennung durch Bild
  • Interaktive GPS-Karte - Kräuter vor Ort markieren (in Kürze)
  • Lesen Sie wissenschaftliche Veröffentlichungen zu Ihrer Suche
  • Suchen Sie nach Heilkräutern nach ihrer Wirkung
  • Organisieren Sie Ihre Interessen und bleiben Sie über Neuigkeiten, klinische Studien und Patente auf dem Laufenden

Geben Sie ein Symptom oder eine Krankheit ein und lesen Sie über Kräuter, die helfen könnten, geben Sie ein Kraut ein und sehen Sie Krankheiten und Symptome, gegen die es angewendet wird.
* Alle Informationen basieren auf veröffentlichten wissenschaftlichen Forschungsergebnissen

Google Play badgeApp Store badge